Kultura » Muzyka » Muzyka na Dzikim Zachodzie - najlepsze soundtracki z westernów

Muzyka

rss

Muzyka na Dzikim Zachodzie - najlepsze soundtracki z westernów

Muzyka na Dzikim Zachodzie - najlepsze soundtracki z westernów
2011.07.06  //  D. Jędrzejewska
Dziś prawdziwych westernów już nie ma. Trudno współczesnym filmowcom podrobić klimat filmów o Dzikim Zachodzie sprzed lat. Dlatego też chętnie wracamy do klasyków. „W samo południe”, „Siedmiu wspaniałych”, „Biały kanion” – to filmy, które nie bez przyczyny nazywa się "kultowymi".
Siedmiu wspaniałych Siedmiu wspaniałych

Chyba największą sympatią współczesny kinoman obdarza tzw. spaghetti westerny – przygody na Dzikim Zachodzie w wydaniu Włochów. Do dzisiaj wprowadzają one w niezwykły nastrój brudnym klimatem, sprawnie budowanym napięciem, charakterystycznym sceptycyzmem i krwawą przemocą.

Bardzo wyrazista kultura westernowa przyniosła nam jednak nie tylko porywające opowieści o rewolwerowcach, szeryfach i popijawach w saloonie. Oprócz kowbojskich kapeluszy, rozległych plenerów, Clinta Eastwooda w ponczo i zmarszczonego spojrzenia Johna Wayne’a, z filmami o Dzikim Zachodzie kojarzyć się może, a nawet powinna, niepowtarzalna muzyka.
W samo południe W samo południe

Westerny idą w parze z całą masą niezapominanych tematów muzycznych, które bezbłędnie wprowadzają odbiorców w klimat pojedynków i konnych pościgów. Zawsze ekspresyjne i chwytliwe zapadają w uszy na lata. Rozpoznawalne są tak samo, jak i filmy, z których pochodzą. Posłuchajmy, o czym mowa.

1.„W samo południe” to film nagrodzony aż czterema Oscarami, w tym za muzykę i piosenkę, wykonywaną przez Texa Rittera – amerykańskiego pieśniarza country. Skomponował ją Dimitri Tiomkin, który nagrody amerykańskiej akademii otrzymywał jeszcze czterokrotnie (m.in. za „Noc nad Pacyfikiem” i „Starego człowieka i morze”). Stworzył muzykę do 120 filmów.
2.„Siedmiu wspaniałych” w reżyserii Johna Sturgersa to bez wątpienia jeden z najsłynniejszych westernów. Muzykę skomponował Elmer Bernstein, który jest odpowiedzialny za ścieżki dźwiękowe między innymi do: „Zabić drozda”, „Czy leci z nami pilot”, „Pogromcy duchów”, „Wiek niewinności” czy „Gangi Nowego Jorku”. Był aż czternaście razy nominowany do Oskara, statuetkę zdobył raz - za „Na wskroś nowoczesna Millie”.
3.Mało kto nie kojarzy głównego motywu z „Bonanzy”. Jego autorami są Jay Livingstone i Raya Evans. Serial ten, emitowany w Polsce w latach 90., do tej pory wspominamy z nostalgią.
Bonanza Bonanza

W późniejszym czasie nakręcono na jego postawie filmy fabularne: „Bonanza: następne pokolenie”, „Bonanza: Powrót”, „Bonanza: pod ostrzałem”.
4.„Drzewo powieszonych” z roku 1959 przyniosło kolejną Oskarową piosenkę. „The Hanging Tree”, skomponowana przez Jerrego Livingstone’a, kończy poruszającą opowieść o niewidomej kobiecie i rewolwerowcu. W rolach głównych wystąpili: Gary Cooper i George C. Scott. Finałowa scena na długo zapada w pamięć.
Drzewo powieszonych Drzewo powieszonych

5.Kompozytor tematu do westernu pt. „Powiesić go wysoko”, Dominic Frontiere, to także autor muzyki do wielu filmów, w tym „Barw nocy” z Brucem Willisem. Produkcję wyreżyserował Ted Post, w roli głównej zobaczyliśmy Clina Eastwooda. Muzyka, bardzo charakterystyczna dla westernów, trafnie oddaje klimat Dzikiego Zachodu.
Powiesić go wysoko Powiesić go wysoko

6.„Patt Garrett i Billy Kid” to film muzyczne wyjątkowy. Autorem niezwykle słynnej ścieżki dźwiękowej, nagranej na jego potrzeby, jest bowiem Bob Dylan, który w tym westernie również wystąpił. To właśnie z tej filmowej historii pochodzi przepiękna piosenka i jednocześnie hit wszechczasów „Knocking on Heaven’s Door”. Sam western natomiast uważany jest za jedno ze szczytowych osiągnięć w dziedzinie antywesternów.
Pat Garrett i Billy Kid Pat Garrett i Billy Kid

7.Sergio Leone zaczął tworzyć swoją legendę od spaghetti westernu pt. „Za garść dolarów”- pierwszej części tzw. „trylogii dolarowej”.
W dziedzinie filmów o Dzikim Zachodzie zapisał się w historii jako część niezapomnianego duetu stworzonego wespół z Ennio Morricone. To on komponował jeszcze kilkukrotnie niezwykłą muzykę do jego filmów, a bez niej na pewno nie byłyby one aż tak dobre.
Za garść dolarów Za garść dolarów

8. Nie każdy wie, że słynna „Raindrops Keep Fallin' on My Head” to także oscarowa piosenka westernowa. Pochodzi ona z filmu pt. „Butch Cassidy i Sundance Kid” w reżyserii George’a Roy’a Hilla. Historia ta jest swoistą mieszanką komedii i dramatu odbywających się oczywiście na Dzikim Zachodzie. Słynnego Butcha zagrał tu Paul Newman, jego towarzysza – Robert Redford. Film zdobył aż cztery Oscary, natomiast nominowany był w trzech kategoriach.
Butch Cassidy i Sundance Kid Butch Cassidy i Sundance Kid



Aby napisać komentarz lub zarejestruj.
0
Komentarze do:
Muzyka na Dzikim Zachodzie - najlepsze soundtracki z westernów

Newsletter

Newsletter

W dziale Celebrity

W dziale Motoryzacja

W dziale Biznes, Finanse, Prawo

W dziale Extreme

W dziale Lifestyle

W dziale Sport

W dziale Gry

W dziale High-Tech



Do góry  //  Kultura » Muzyka » Muzyka na Dzikim Zachodzie - najlepsze soundtracki z westernów